تصاویر اشعه ایکس در سال ۱۸۹۵ اختراع شد، همان سالی که برادران لومیِژ نمایشگاه اختراع خود را ارائه کردند که امروزه به عنوان نخستین نمایش سینما محسوب میشود. بنابراین، هم سینما و هم رادیوگرافی در رژیم بصریِ به وسیلهٔ مدرنیته معرفیشده قرار میگیرند. استفاده از اشعههای ایکس روی دو مجسمه از موزهٔ هنرهای زیبا بیلبائو، تصاویری ایجاد میکند که عناصر خاصی از آنها را نشان میدهد که در حالت عادی برای چشم ما قابل دیدن نبود. این تصاویر، هرچند معمولاً برای مقاصد فنی یا علمی ساخته میشوند، به نظر میرسد شکل خاصی از «فتوژنیه» تولید میکنند: اشیای رادیوگرافشده را ظاهری نو میبخشند که میان ماده و اثیری بودن قرار میگیرد و به آنها کیفیتی بخارگونه و طیفی میبخشد. تصادفی نیست که فیزیک و فانتاسماگوریا در واژگان خود واژهٔ «طیف» را با هم به کار میبرند.